Behandling af ADHD/ADD og autisme

I forhold til problemstillinger hvor der er mistanke om, eller hvor der allerede er stillet en diagnose på ADHD/ADD og/eller autisme, vil min primære tilgang ofte være psykoedukation og vejledning enten til personen selv eller til det nære netværk (forældre eller partner). Psykoedukationen (undervisningen) kan hjælpe til en bedre forståelse af kernesymptomer og behov. Indsigt og bedre forståelse kan ofte i sig selv være lindrende og give mere ro; det er simpelthen nemmere at rumme og forholde sig til det, som vi forstår og kan genkende end det, der virker tåget og uforståeligt. Vejledningen vil ofte tage udgangspunkt i en afklaring af rammerne omkring personen med ADHD/ADD eller autisme; hvis dagligdagen ikke stemmer overens med den enkeltes behov kan det føre til belastningsreaktioner som som øget uro og uhensigtsmæssig adfærd, ængstelse/angst, tristhed, søvnvanskeligheder mv. 

OCD, angst og depression er for nogle en følgesvend til ADHD/ADD og autisme. I disse tilfælde kan det være relevant at der, udover psykoedukation og vejledning, også iværksættes decideret behandling. Her vil behandlingen være tilrettelagt ud fra hensyntagen til den enkeltes grundlæggende vanskeligheder og behov og for nogle vil det være relevant at inddrage nærmeste netværk (forældre eller partner).